بررسی کیفیت ورق خودرو شهرکرد

بررسی کیفیت ورق خودرو شهرکرد

5/5

شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری یکی از تولیدکنندگان برتر ورق های گالوانیزه در کشور به شمار می آید. این مجموعه فلزات گالوانیزه را از طریق روش غوطه وری گرم تولید می کند و محصولات نهایی تا حدود 30 سال عمر مفید دارند. ورق های گالوانیزه خودرو که توسط شرکت ورق خودرو تولید می شوند، در صنعت خودروسازی و صنایع دیگری مانند لوازم خانگی، ساخت و ساز و … مورد استفاده قرار می گیرند.

در بررسی کیفیت ورق خودرو شهرکرد باید گفت این محصول از نظر سطح ظاهری و ساختار داخلی کیفیت بسیار بالایی را به خود اختصاص می دهد؛ زیرا ماده اولیه آن ورق سرد شرکت فولاد مبارکه با سطح و صفحه زبر یا سخت می باشد. ورق سرد مبارکه بیشتر برای عملیات های آبکاری با استفاده از تجهیزات پیشرفته و مدرن استفاده می شود.

ضخامت ورق خودرو شهرکرد از جنس گالوانیزه معمولاً در بازه 4/0 تا 2 میلی متر، عرض های 800 تا 1880 میلی متر و در طول های متغیر قرار دارد. پوشش قرار گرفته بر سطح و زیر این محصولات از جنس فلز روی بوده و جرمی در حدود 8/99 درصد فلز روی به همراه 2/0 درصد آلومینیوم دارد. به صورت کلی پوشش کوتینگ گالوانیزه در کارخانه ورق خودرو وزنی در حدود 60 تا 350 گرم در متر مربع را به خود اختصاص می دهد.

همان طور که می دانید ورق های گالوانیزه بر سطح خود دارای عیوبی با طرح گل هستند که حاصل نوع سرد شدن پوشش، غلظت محلول روی و کیفیت سطح ظاهری ورق گالوانیزه می باشد. این عیوب با نام اسپانگل یا گل گالوانیزه شناخته می شوند و در ورق های تولیدی در شرکت ورق خودرو در نوع ریز وجود دارند.

در واقع دیدن آن ها با چشم غیر مسلح امکان پذیر نبوده و در نتیجه محصول از مقاومت بسیار بیشتری در برابر عوامل مختلف برخوردار است. همچنین وجود لایه های محافظتی از روغن و کروم سبب شده تا استحکام ورق گالوانیزه در برابر عوامل اکسیدی و رطوبتی، خوردگی، حرارت، اصطحکاک، سایش و … افزایش یابد. جرم پوشش های مختلف ورق خودرو شهرکرد نیز به شرح زیر است:

  • جرم پوشش کروم سه ظرفیتی: 50 تا 60 میلی‌گرم بر مترمربع
  • جرم پوشش محافظ روغنی: 0.2 تا 4 گرم بر مترمربع

کاربرد ورق خودرو شهرکرد در خودروسازی

شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری یکی از تولیدکنندگان برتر ورق گالوانیزه در کشور به شمار می آید. در واقع هدف از تأسیس این مجموعه تولید محصولاتی مناسب برای صنعت خودروسازی می باشد. البته از ورق های گالوانیزه شهرکرد برای صنایع دیگر نیز استفاده می کنند، اما کاربرد عمده آن ها در صنعت خودروسازی می باشد که طی فرآیند های برشکاری، فرم دهی، جوشکاری، رنگ آمیزی و … قرار می گیرند.

به طور معمول کاربرد ورق خودرو شهرکرد بیشتر در ساخت بدنه خودروها، شاسی، بدنه زیرین، اگزوز، موتور، سقف و مواردی از این قبیل می باشد. البته این فلزات در ساخت ماشین های سنگین تر مانند بلدوزر و لودر نیز مورد استفاده قرار می گیرند. ورق خودرو شهرکرد بر اساس استانداردهای مشخصی تولید شده و این کارخانه بسیاری از گریدهای مختلف که دارای خواص متفاوتی نیز می باشند، را برای شرکت های خودروسازی تولید می کند؛ زیرا برخی از قسمت ها و قطعات خودرو باید تحت یک فرآیند مشخصی مانند فرم دهی و جوشکاری قرار بگیرند تا بتوانند در خودرو به کار برده شوند.

به طور مثال ورق خودرو شهرکرد دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش، زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و در عین حال قابلیت فرمینگ می باشد؛ به همین علت برای ساخت بدنه خودروها که نیاز به فرم دهی و کشش بالا سطح دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع نیز به دلیل در ارتباط بودن بدنه ماشین با عوامل محیطی مختلف نسبت به سایر قسمت ها می باشد. گریدهای این فلزات معمولاً dx کششی می باشد.

فرآیند تولید ورق گالوانیزه خودرو شهرکرد

فرآیند تولید محصولات گالوانیزه خودرویی در شرکت ورق خودرو شهرکرد، بر اساس روش غوطه وری گرم می باشد. مراحل تولید آن نیز در ابتدا شامل ورود ورق به بخش مورد نظر برای چک شدن عرض و ضخامت می باشد. جنس این فلزات از ورق های سرد می باشند که به روش های مختلف مانند قیچی های مخصوص، به ضخامت مد نظر برای تولید ورق خودرو گالوانیزه می رسند. سپس ورق های سرد از کلاف به شیت تبدیل شده تا به شکل پیوسته ابتدای هر کویل به انتهای کویل دیگر با دستگاه جوش ورق متصل گردد.

سپس نوبت به از بین بردن آلودگی ها و حذف چربی های سطحی شیت ها می رسد که به وسیله محلول های قلیایی و غلطک های شوینده یا فرآیند الکترولیتی، صورت گرفته و تحت دو مرحله شستشو اولیه و ثانویه انجام می شود. در مرحله بعدی شیت ها وارد کوره های آنیلینگ یا بازپخت می شوند که شامل رادیانت تیوپ های نوع Double-Pهمراه با اتمسفری حاوی گازهای هیدروژن و نیتروژن می باشند. نسبت این گاز ها 5 به 95 درصد بوده و سبب تولید گریدهای فولادی با کیفیت سطحی بسیار بالا و بهبود خواص مکانیکی آن ها خواهد شد.

در بخش بعدی شیت های آنیل شده وارد حوضچه های مذاب حاوی فلز روی می شوند تا یک پوشش از جنس این فلز بر سطح و زیر آن ها اعمال گردد. این فرآیند به صورت مستقیم و یکپارچه صورت گرفته و کنترل پوشش روی با استفاده از سیستم های رایانه ای و دوربین های کنترلی تنظیم می گردد.

سپس برای بهبود خواص مکانیکی شیت های گالوانیزه، آن ها وارد واحد نورد پوسته ای یا اسکین پاس شده تا در آن جا به وسیله ماشین های تمپر رولینگ با 4 غلطک این عملیات صورت پذیرد. در مرحله بعدی از یک دستگاه برای تست تنش شیت ها استفاده می کنند. به این صورت که یک کششی را در ورق ها ایجاد می کنند تا سبب اصطلاح خواص ساختاری آن گردند. در نهایت ضخامت پوشش روی با تکنولوژی پرتو ایکس کنترل شده و سپس با پوشش های روغنی و کروماته از آن مراقبت می کنند. همچنین پس از آزمایش های مختلف عملیات های لبه بری، کنترل کیفیت و روغن کاری نهایی بر روی آن ها صورت گرفته و به شکل رول های گالوانیزه بسته بندی و ارسال می گردند.

نمودار قیمت ورق خودرو شهرکرد در یک سال اخیر

نمودار قیمت ورق خودرو شهرکرد در یک سال اخیر

به صورت کلی بهتر است بدانید کارخانه ورق خودرو شهرکرد در سال 1402 از ابتدای فروردین تا آخر اسفند حدود 45 بار ورق های گالوانیزه خودرویی را در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه کرده است. این مجموعه به علت تولید ورق های خودرویی در گریدهای مخصوص و آلیاژی، قیمت بالاتری را در مقایسه با سایر تولیدکنندگان به خود اختصاص می دهد. با این وجود کمترین قیمت در نظر گرفته شده برای ورق گالوانیزه شهرکرد در تاریخ دهم مرداد ماه 1402 بوده که حدود 376728 ریال برآورد شده است.

بیشترین قیمتی که برای این فلزات نیز در یک سال اخیر برآورد شده است، مربوط به آخرین عرضه شرکت ورق خودرو شهرکرد می باشد. این عرضه در تاریخ 15/12/1402 با قیمت 441176 ریال صورت گرفت. به صورت کلی عوامل بسیاری بر قیمت این محصولات مؤثر هستند. از سوی دیگر برخی گریدها تنها توسط شرکت ورق خودرو تولید شده و طبیعتاً باید کیفیت سطحی و ساختاری متناسب با معیارها و ملاک های سازندگان خودروهای داخلی را داشته باشند. هر چه کیفیت این فلزات در استفاده بالاتر باشد، خودرو نهایی آپشن های بیشتری را همراه با قیمت مناسب، سرعت و شتاب بیشتر و کمتر شدن میزان مصرف سوخت به خود اختصاص می دهد.

با این حال حجم عرضه این فلزات از ابتدای سال 1402 تا اسفند ماه در حدود 5000 تن بوده که همواره به قیمت پایه معامله بسته شده اند. در ادامه نموداری در جهت روند قیمت ورق گالوانیزه خودرویی  شرکت ورق خودرو در یک سال اخیر 1402 را برای شما عزیزان آماده کرده ایم:

نقش موارد تأثیرگذار بر قیمت ورق گالوانیزه این کارخانه

نقش موارد تأثیرگذار بر قیمت ورق گالوانیزه این کارخانه

یکی از اصلی ترین مباحث در زمان خرید محصولات فولادی و غیر فولادی، قیمت می باشد که بر اساس عوامل رایج در بازار و توسط تولیدکنندگان مشخص می گردد. تولید ورق گالوانیزه در شرکت ورق خودرو با فرآیندهای مختلفی همراه است؛ زیرا این فلزات باید مطابق با معیارهای مد نظر خودروسازان در یک روند استانداردی تولید شوند تا بتوانند کیفیت مناسبی را در نهایت برای ماشین های داخلی ارائه دهند. از این رو بهتر است بدانید نرخ فولاد گالوانیزه خودرویی تولید شده در شرکت ورق خودرو بسته به ضخامت پوشش، کیفیت سطح، میزان کشش، استاندارد مورد استفاده، کاربرد نهایی، گرید و ترکیبات شیمیایی ساختاری، میزان خواص مکانیکی، کیفیت مواد اولیه، وزن و کیفیت پوشش وابسته است.

با این وجود باید گفت نرخ این فلزات به یک سری موارد دیگر نیز بستگی دارد که عوامل اثرگذار بر قیمت تمامی ورق های فولادی به شمار می آیند. مواد اولیه ورق گالوانیزه شرکت ورق خودرو از مجموعه فولاد مبارکه تهیه شده و قیمت آن نقش به سزایی در تعیین نرخ این فلزات دارد. از سوی دیگر مواردی مانند نوسانات ارز و دلار جهانی، نرخ شمش فولادی وارداتی و صادراتی، کاربرد نهایی در قطعات خودرو، میزان خلوص سنگ آهن اولیه و … نیز بر قیمت ورق های خودرویی اثرگذار می باشند. با این وجود پیش از خرید پیشنهاد می شود با کارشناسان یک مجموعه معتبر در زمینه فروش ورق های گالوانیزه خودرو به خوبی مشورت نمایید.

https://www.ahaninfo.ir/products/%D9%88%D8%B1%D9%82-%DA%AF%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B2%D9%87/22-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF

سایت wiki.alquds.edu درباره ورق گالوانیزه مورد استفاده در خودرو ها می نویسد:

Hot-dip galvanizing deposits a thick, robust layer of zinc iron alloys on the surface of a steel item. In the case of automobile bodies, where additional decorative coatings of paint will be applied, a thinner form of galvanizing is applied by electrogalvanizing. The hot-dip process generally does not reduce strength to a measurable degree, with the exception of high-strength steels where hydrogen embrittlement can become a problem.[8]

ترجمه:

گالوانیزه گرم یک لایه ضخیم و مستحکم از آلیاژهای آهن روی را روی سطح یک اقلام فولادی رسوب می دهد. در مورد بدنه خودروها، که در آن پوشش های تزئینی اضافی رنگ اعمال می شود، شکل نازک تری از گالوانیزه توسط الکتروگالوانیزه اعمال می شود. فرآیند غوطه ور شدن گرم معمولاً استحکام را تا حد قابل اندازه گیری کاهش نمی دهد، به استثنای فولادهای با استحکام بالا که در آنها شکنندگی هیدروژن می تواند مشکل ساز شود.[8]

به این مطلب رای دهید
5/5
  • ویدیو تست و بررسی خودرو 
بهترین امداد خودرو استان تهران را بشناسید

بهترین امداد خودرو استان تهران را بشناسید

در دنیای شلوغ امروز، ممکن است در هر لحظه با...
کاربرد دستگاه پرس برک در ساخت قطعات موتوری: بهبود کارایی و کیفیت

کاربرد دستگاه پرس برک در ساخت قطعات موتوری: بهبود کارایی و کیفیت

معرفی دستگاه پرس برک در صنعت، دستگاه پرس برک به...
بهترین لپ تاپ استوک تا 15 میلیون

بهترین لپ تاپ استوک تا 15 میلیون

خرید یک لپ تاپ استوک با کیفیت و مناسب می‌تواند...
نماینده طلای ابشده زربد با پک امنیتی و ضد جعل ( بورس سکه گلدن آرت )

نماینده طلای ابشده زربد با پک امنیتی و ضد جعل ( بورس سکه گلدن آرت )

اگر به دنبال خرید و فروش انواع سکه های بانکی...
مبل راحت برای تی وی روم چی بگیریم!

مبل راحت برای تی وی روم چی بگیریم!

یکی از دغدغه‌هایی که خانم‌های خانه دار و خانواده‌ها دارند،...
تجهیزات کاربردی برای استخری های روباز

تجهیزات کاربردی برای استخری های روباز

تجهیزات استخری مجموعه‌ای از وسایل و تجهیزاتی هستند که برای...
بورس سکه گلدن ارت

بورس سکه گلدن ارت

اگر به دنبال خرید و فروش انواع سکه های بانکی...
مخا ، پیشرفته ترین برنامه مدیریت خودرو

مخا ، پیشرفته ترین برنامه مدیریت خودرو

برنامه مخا، اولین برنامه مدیریت خودرو فارسی است که توسط...
  • شبکه های اجتماعی

گروه دنده خلاص را در شبکه اجتماعی دنبال کنید تا همیشه از آخرین اخبار ما مطلع باشید!

سایپا کوییک آر پلاس 1399

  • حجم موتور: 1503
  • شتاب: - ثانیه
  • قدرت: 87 اسب بخار
  • گشتاور: 128 نیوتن متر
  • 4 سیلندر
  • گیربکس: 5 دنده دستی
  • وزن: 1065 کیلوگرم