صنعت خودروسازی ایران | تولید بهترین مدل خودرو برای صنعت خودرو ایران

5/5

در این مقاله شما با چگونگی صنعت خودروسازی ایران آشنا میشوید و همچنین به اخبار های جدید در زمینه صنعت خودرو سازی خواهیم پرداخت پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 


صنعت خودروسازی ایران

صنعت خودروسازی ایران، پس از صنعت نفت بزرگ‌ترین صنعت در ایران و خاور میانه است ، که  هم‌اکنون ایران با ساخت ۱٬۳۹۵٬۴۲۱ دستگاه خودرو و ۳۵٬۹۰۱ دستگاه خودروی تجاری (در سال ۲۰۰۹) هجدهمین  خودروساز جهان و بزرگترین خودروساز خاورمیانه است که افتخار بزرگی است.

در سال ۲۰۰۹  کشور ایران از لحاظ سرعت و کیفیت در رشد صنعت خودرو مقام پنجم جهان را پس از چین، تایوان، رومانی و هند کسب کرد به با کسب این مقام ایران برای ساخت خودرو اشتیاق بیشتری پبدا کرد و سزعت خود را در زمینه خودو سازی بیشتر کرد . اما در چند سال گذشته انتقادات فراوانی به کیفیت و قیمت خودروهای ایرانی وارد شده‌است که بعضی از این انتقاد ها خوب و بعضی بد بوده که خوبی ها برای کیفیت بوده و بدی ها برای قیمت.

شما میتوانید مقاله تفاوت و رقابت بین دونسل پژو206 و 208 را مطالعه کنید

در سال ۲۰۰۱، ۱۳ شرکت دولتی و خصوصی در ایران وجود داشت که در میان آن‌ها ایران خودرو و سایپا صاحب ۹۴٪ از کل تولیدات بومی بودند که در این سال از این ماشین ها تولید انبوهی کردند که این تولید با استقبال بی نظیری مواجه شد. شرکت ایران خودرو در سال ۲۰۰۱ با تولید پیکان (که بعدها در سال ۲۰۰۵، سمند جایگزین آن شد) ۶۱٪ بازار و سایپا در همان سال ۳۳٪ بازار خودروی ایران را به خودشان اختصاص دادند که این هم رکورد جدیدی برای ایرانی ها است.

ایران خود رو های مختلفی تولید کرده است که از آنها مدل های مختلفی موجود می‌باشد برای مثال : خودروهای مسافری ، چهار چرخ محرک ، ون ، کامیون‌ها ، اتوبوس‌ها ، مینی‌بوس‌ها و وانت‌ها و…  در ایران حدود ۵۰۰٬۰۰۰ نفر (تقریباً معادل ۲٫۳٪ تمامی نیروی کار) به‌طور مستقیم در صنعت های  خودروسازی و بسیاری دیگر در صنایع مرتبط کار با این صنعت کار می‌کنند که میتوان گفت تقریبا بیشتر صنایع که در این راستا کار میکنند خیلی موفق هستند. تقریباً ۷۵٪ کل تولیدات خودروی کشور را خودروهای مسافری و ۱۵٪ آن را خودروهای وانت دربر می‌گیرند.

پیش از آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها، صنعت نساجی، بزرگترین صنعت ایران پس از صنعت نفت بود که در جایگاه ده کشور برتر جهان قرار داشت اما پس از نابودی صنایع نساجی ایران در اثر هدفمندی یارانه‌ها و عدم نوسازی ماشین‌آلات؛ ایران در این صنعت به جایگاه شصتم جهانی نزول کرد و نساجی جایگاه دوم را به صنعت خودروسازی داد.

تولید بهترین مدل خودرو برای صنعت خودرو ایران

در آخرین اخباری که جدیدا منتشر شده است  گفته شده که با بازگشت احتمالی شرکای خارجی خودروسازان، این روزها پیش بینی میشود که بهترین مدل همکاری برای  تبدیل به ضرورت اصلی صنعت خودرو ایران شده و در این باره که همچنان برای افزایش عمق ساخت داخلی و خودکفایی در زمینه های: طراحی ، قطعات ، بدنه ، و… تاکید بسیاری می شود.

به گزارش آخرین خبر تیم تحقیقاتی دنده خلاص  به نقل از خودروکار ها ، زمزمه های بازگشت احتمالی شرکای خارجی در  صنعت خودرو و با کمرنگ شدن تحریم ها قوت گرفته و در این میان بر پیش بینی مدلی جدید از همکاری با هدف جلوگیری از بروز اتفاقات گذشته تاکید می شود.

هرچند مدل همکاری های گذشته بر پایه مونتاژکاری بنا نهاده شده بود اما کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که  می توان دوباره با تکیه و تلاش بر این شیوه ، تبدیل به خودروساز حرفه ای  شد اما به شرط آن که خودروسازان خود را گرفتار نکنند و همچنان میتوانند که پروژه های داخلی سازی خود را به پیش ببرند و در این صورت می توان که از یک مونتاژکار به یک خودروساز واقعی در شراکت با خارجی ها تبدیل شد که امروزه اهمیت خوبی دارد که باید خودروسازها بتوانند که به راحتی و بدون مشکل محصول خود را تولید کنند.
ابوالفضل خلخالی، استادیار دانشکده مهندسی خودرو در مصاحبه با تیم دنده خلاص افزود که در خصوص همکاری با شرکت های خارجی به صورت جوینت ونچر می گوید که : باید با نگاهی به تجربه سایر شرکت های موفق که نشان می دهد  آن ها نیز کار را به این شکل آغاز کردند اما صنعت خودرو ایران در آن گیر کرده و تنها به سمت مونتاژ حرکت کرده و به سود حاصل از آن قانع بودیم در این بخش متوقف شده ایم.

شما میتوانید مقاله مقایسه آپشن های ماشین های ایرانی و خارجی را مطالعه کنید

وی با تاکید بر این که این همکاری باید به سمت طراحی و برند از سوی شرکت های ایرانی برود تا این شرکت ها مالک برند شوند، می افزاید: در صورت طراحی داخلی مزیت اقتصادی حاصل از این اقدام محقق خواهد شد که تنها راه اینست که در صورت همکاری با شریک خارجی، ناگزیر به داخلی سازی باشیم.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: بنابراین باید در ابتدا نسبت به افزایش عمق داخلی سازی اقدام کنیم هرچند که ممکن است این موضوع مزیت اقتصادی نداشته باشد و حتی واردات قطعه از کشوری همچون چین به صرفه تر باشد تا این که نسبت به تولید آن در داخل کشور اقدام کنیم اما این موضوع نباید بهانه ای برای توقف داخلی سازی باشد.

خلخالی با بیان این که داخلی سازی باعث شکل گیری طراحی در داخل کشور می شود، تصریح می کند: شاید در گام نخست، این اقدام اقتصادی نباشد اما گامی برای شروع و ورود به فاز طراحی است بنابراین پیشنهاد می شود که اگر قرار است با یک شرکت خارجی وارد فاز همکاری شده و نسبت به تولید این محصولات اقدام کنیم، برای نمونه قطعات ۵ هزار دستگاه نخست اجازه واردات داشته باشند.
وی ادامه می دهد: اما به مرور زمان اجازه واردات قطعات این خودرو داده نشود تا شرکت ایرانی که با شرکت خارجی جوینت شده ناگزیر به داخلی سازی شود این در حالیست که هم اکنون شرکت های ایرانی وارد ساخت بدنه نمی شوند که باید در این همکاری به این موضوع توجه شود.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که با این شرایط قطعات بدنه نیز به مرور زمان در داخل تولید می شود، تصریح می کند: اگر خودروسازی قادر به تولید بدنه خودرو باشد بدون شک تبدیل به خودروساز خواهد شد . بنابراین زمانی یک شرکت از مونتاژکار به خودروساز تبدیل می شود که قادر به طراحی و تولید بدنه خودرو باشد و در عین حال نسبت به تامین قطعات خودرو از سایر شرکت ها اقدام کند بنابراین در مدل های همکاری باید بر روی این موضوع تمرکز کرد که مونتاژکار باقی نمانیم و قادر به توسعه طراحی باشیم.
خلخالی راهکار این موضوع را ورود نهادهای دولتی به موضوع واردات قطعات و انجام سخت گیری های لازم می داند.

کلام آخر:

مرسی از شما دوستان که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید شما میتوانید برای دیدن مقاله های بیشتر به صفحه مقالات مراجعه کنید

خوشحال میشیم که نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

 

به این مطلب رای دهید
5/5
  • ویدیو تست و بررسی خودرو 
دانلود فیلم کمدی روز موش خرما

دانلود فیلم کمدی روز موش خرما

نام فیلم : Groundhog Day ژانر (موضوع) : درام، فانتزی،...
چراغ استخری چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ استخری چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ استخری یکی از عناصر اساسی و جذاب در طراحی...
بهترین آپشن های خودرو در سال 1403 چه آپشن هایی است؟

بهترین آپشن های خودرو در سال 1403 چه آپشن هایی است؟

در عصری که تکنولوژی با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال تغییر...
بورس سکه بهار آزادی گلدن ارت ( خانی )

بورس سکه بهار آزادی گلدن ارت ( خانی )

بورس سکه بهار آزادی گلدن ارت...
ورق گالوانیزه را از کجا بخریم؟

ورق گالوانیزه را از کجا بخریم؟

ورق گالوانیزه به عنوان یکی از مواد اولیه پرکاربرد در...
بورس لاستیک تهران : بازار لاستیک تهران کجاست؟

بورس لاستیک تهران : بازار لاستیک تهران کجاست؟

در این مقاله به معرفی بازار لاستیک تهران یا به...
متخصص لمینت سرامیک دندان

متخصص لمینت سرامیک دندان

دندان‌ها یکی از اجزای بسیار مهمی هستند که بیشتر ما...
درخشش دندان ها با کلینیک دندانپزشکی سریتا

درخشش دندان ها با کلینیک دندانپزشکی سریتا

طبعا همه ما دوست داریم دندان‌هایی سفید و درخشان داشته...
  • شبکه های اجتماعی

گروه دنده خلاص را در شبکه اجتماعی دنبال کنید تا همیشه از آخرین اخبار ما مطلع باشید!

سایپا کوییک آر پلاس 1399

  • حجم موتور: 1503
  • شتاب: - ثانیه
  • قدرت: 87 اسب بخار
  • گشتاور: 128 نیوتن متر
  • 4 سیلندر
  • گیربکس: 5 دنده دستی
  • وزن: 1065 کیلوگرم