کارشناسی رنگ خودرو به چه صورت است؟ | مظور از کارشناسی کردن رنگ خودرو چیست ؟

کارشناسی رنگ خودرو به چه صورت است؟

5/5

با بالارفتن قیمت همه چیز در کشور، خرید خودرو های دست دوم از محبوبیت بیشتری نسبت به خرید خودرو صفر برخوردار است. اما همانطور که میدانید خودرو های دست دوم شامل گارانتی نمی باشند و امکان بروز هرگونه مشکلی در آن ها دور از ذهن نیست!به همین دلیل اطمینان حاصل کردن از کارکرد صحیح خودرو و همینطور تصادفی نبودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین منظور کارشناسایی وجود دارند که توانایی و تخصص بالایی را در تشخیص رنگ خوردن خودرو دارند، با پرداخت مقداری هزینه (متغیر با مدل خودرو) به صورت کامل از صحیح کار کردن خودرو و تصادفی و رنگ خوردگی نبودن آن اطمینان حاصل کنید.

اتوصافکار در این مقاله به مبحث کارشناسی رنگ خودرو می پردازد و صفر تا صد آن را مورد بررسی قرار می دهد، با ما همراه باشید.

مظور از کارشناسی کردن رنگ خودرو چیست ؟

حتما یادتان می آید که در گذشته هنگامی که کسی قصد داشت یک خودروی دست دوم خریداری کند، خودرو را به آشنا ترین تعمیرکار می سپارد تا از درست بودن همه چیز خودرو اطمینان حاصل کند.

در زمان حال نیز همینطور است و در واقع وجه ای حرفه ای تری به خود گرفته است و یک نام ازان خود کرده است، کارشناسی رنگ خودرو امروزه در همه جا کاربرد دارد و عموم مردم برای اینکه از سالم بودن خودروی که در حال خرید آن هستند اطمینان حاصل کنند این چنین افراد را استخدام می کنند.

انواع کارشناسی رنگ خودرو

انواع کارشناسی رنگ خودرو

کارشناسی رنگ خودرو انواع مختلفی دارد و هر کدام از این نوع ها به بررسی یک بخش از خودرو ها می پردازد، کارشناسی کردن خودرو به سه دسته بندی زیر تقسیم می شوند.

  1. کارشناسی برای بخش های اصلی خودرو مانند ستون ها، سقف و شاسی
  2. کارشناسی قطعات بیرونی خودرو مثل گلگیر ها، درب های کناری، درب صندوق عقب و کاپوت، سپر و…
  3. کارشناسی و تشخیص قطعات تعویضی بدنه خودرو

در این بخش به صورت جزئی به هر سه این موارد خواهیم پرداخت :

کارشناسی برای بخش های اصلی مثل ستون ها، سقف و شاسی

بدون شک مهم ترین و پرهزینه ترین بخشی که باید کارشناسان خودرو در نظر بگیرند و آن را مورد بررسی قرار دهند، ستون ها و بدنه شاسی می باشد. در صورتی که در این بخش آسیبی مشاهده شود به احتمال زیاد خودرو دچار تصادفی شدید و یا نیمه شدید شده است.

توجه داشته باشید که ستون، سقف و شانسی از سه بخش اصلی یک خودرو می باشند و در صورتی که هر یک از این موارد با مشکل مواجعه شوند تاثیربسزایی روی قیمت خودرو اعمال می شود. کمی بیشتر این مبحث را باز می کنیم :

وجود آسیب روی سقف خودرو : وجود آسیب بر روی سقف خودرو می تواند سه دلیل داشته باشد، اولین دلیل چپ کردن می باشد که به واسطه اش سقف خودرو آسیب دیده،دومین دلیل تصادف های شدید می باشد که بر اثر شدت ضربه، سقف خودرو هم موجب برداشته و نیازمند صافکاری می باشد.

وجود آسیب دیدگی روی شاسی خودرو : آسیب دیدگی روی شاسی خودرو هم گواهی یک تصادف شدید می باشد، البته که در برخی خودروی های شاسی بلند و یا آفرویی، چنین آسیب دیدگی هایی بیشتر پیش می آید زیرا اکثر مصرف این خودرو ها در مناطق و شرایط و زمین دشوار می باشد.

کارشناسی و تشخیص قطعات تعویضی بدنه خودرو : در واقع این مورد نیازمند تخصص واقعی یک کارشناس خودرو می باشد و هرکسی نمی تواند تشخیص درست و صحیح دهد. در صورتی که نیازمند تشخیص این بخش از خودرو می باشید بهتر است با مشاوران اصلی مرکز تماس حاصل کنید.

کارشناسی قطعات بیرونی خودرو مثل درب های چهارطرف،گلگیر، کاپوت و صندوق عقب

قطعات بیرونی خودرو همانطور که از نامشان پیداست در معرض دید همگان قرار دارد و شاید به نظر برسد که کارشناسی رنگ این بخش ساده به نظر می رسد! در واقع باید به شما بگوییم که کارشناسی این بخش از قطعات خودرو از اهمیت بالا و در عین حال به شانس بالایی نیز بستگی دارد.

هنگامی که خودرویی تصادف می کند به تعمیرگاه رفته تا مشکلات ظاهری خود را برطرف کند، بستگی به صافکار و تخصص او دارد که رنگ خوردگی خودرو مشخص باشد یا خیر ! (بیشتر => لیست تعمیرگاه های تهران)

در واقع اگر خودرویی که در نظر دارید توسط یک صافکار حرفه ای تعمیر شده باشد امکان این وجود دارد که به هیچ عنوان متوجه رنگ خوردگی آن نشوید، علاوه بر شما بنابر تخصص صافکار امکان دارد که حتی کارشناس رنگ خودرو هم از رنگ شدن آن خبردار نشود.

پیدا کردن یک کارشناس حرفه ای می تواند به خوبی شما را در اینجور مواقع نجات دهد، در صورتی که خواهان یک کارشناس حرفه ای خودرو می باشد همین حالا با شماره های اتوصافکار تماس حاصل برقرار کنید.

کارشناسی و تشخیص قطعات تعویضی بدنه خودرو

کارشناسی و تشخیص قطعات تعویضی بدنه خودرو

در برخی از تصادفات شدید، ضربه و آسیب دیدگی به قدری زیاد می باشد که امکان تعمیر آن وجود ندارد و تنها راه تعویض کلی آن قطعه می باشد. حال صاحب خودرو در این حالت می توان دو تصمیم بگیرد : یا یک قطعه نو خریداری کرده و جای قطعه معوب بگذارد و یا اینکه یک قطعه دست دوم خریداری کرده و با آن تعویض کند.

تشخیص نو و یا دست دوم بودن قطعات تعویضی به این سادگی ها نیست و تنها توسط تخصص یک کارشناس خودرو بر می آید، کارشناس های این حوزه با ملاحظه و بررسی پیچ و شیار های داخل قطعات متوجه می شوند که آیا قطعه ای که تعویض شده است دست دوم (اصطلاحا استوک) است یا نو!

نکته بسیار مهم

در کشور ایران، رنگ خوردگی خودرو به صورت مستقیم روی قیمت خودروی دست دوم تاثیر می گذارد و می تواند تفاوت های بسیاری را ایجاد کند! پیشنهاد اتوصافکار به شما این است که در صورتی که در سدد خریدن یک خودروی دست دوم می باشید به هیچ عنوان کارشناسی کردن آن را عقب نندازید و بیخیالش نشوید!

برخی از سودجویان با خرید و فروش خودروی های دست دوم به تعداد کثیر به این تخصص دست یافته اند که به سادگی هرچه تمام تر قطعات نو و یا رنگ شده را به شکلی حرفه ای به جای قطعات نو جای می زنند.

روش های تشخیص رنگ خودرو

روش های تشخیص رنگ خودرو

کارشناسان برای اینکه تشخیص دهند که چه قطعه و بخشی از خودرو رنگ خورده است یا خیر از روش های مختلفی استفاده می کنند،در حالت استاندارد برای فهمیدن و تشخیص رنگ خوردگی خودرو می توان از چهار روش کلی بهره برد :

  1. . نحوه تشخیص رنگ خودرو با چشم
  2. نحوه تشخیص رنگ خودرو با دست کشیدن روی بدنه
  3. نحوه تشخیص رنگ با استفاده از آهنربا
  4. تشخیص رنگ ماشین با استفاده از ابزارهای کارشناسی و حرفه ای

در این بخش به صورت کامل به چهارمورد بالا خواهیم پرداخت و زیرمجموعه های آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

1. نحوه تشخیص رنگ خودرو با چشم

از مرسوم ترین و ابتدایی ترین روش هایی که برای تشخیص رنگ دادن خودرو استفاده می شود قدرت بینایی می باشد، قدرت بینایی یک انسان بالغ و سالم به حد مناسب و خوبی است که بتواند در تشخیص رنگ خوردگی یک خودرو به وی کمک کند.

البته تشخیص دادن این موضوع به یک دلیل اصلی دیگر هم ارتباط دارد و آن هم حرفه ای کارکردن صافکار می باشد، در صورتی که خودروی تصادفی دست یک صافکار فوق العاده تعمیر شده باشد، تشخیص آن با چشم دشوار می شود.

دقت در تفاوت رنگ

برای اینکه بتوانید تفاوت رنگ را در بخش های مختلف خودرو پیدا کنید باید تمرکز و دقت بسیاری را به خرج دهید، برخی از قطعات مانند درها، صندوق عقب و کاپوت و سپر های جلو و عقب می توانند تفاوت رنگ داشته باشند و شما تنها با یک نگاه مختصر و کلی از تفاوت آن آگاه شوید.

اما در برخی از مواقع تعمیرکار به خوبی خودرو را بدون رنگ در آورده است و تشخیص تفاوت با چشم های غیر مسلح می تواند دشوار باشد.

از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تعمیرگاه ها نتوانند رنگ مناسبی برای خودرو آسیب دیده در آورند این است که رنگ هایی که در شرکت های تولید کننده خودرو مورد استفاده قرار می گیرد از طریق ادغام چندین کد رنگ بدست می آیند و از آنجایی که تعمیرکار کد رنگ این مواد ها را نمی داند نمی تواند دقیقا به همان ظرافت کار خود را به اتمام برساند.

البته اکثیر نمایشگاه ها به کمک نور های درخشانی که استفاده می کنند می توانند کار این تشخیص را سخت سخت کنند اما با توجه به تجربه و تخصص کارشناس رنگ خودرو این موضوع هم می تواند پرده گشایی شود.

کمک گرفتن از تلفن همراه

در صورتی که یک قطعه از خودرو به صورت کامل رنگ شده باشد کار کارشناسی برای شما سخت می شود، در صورتی که نتوانستید با چشم تشخیص دهید که چه بخش هایی از خودرو تفاوت رنگ دارد شاید بتوانید از یک سری تریک ها استفاده کنید و متوجه این موضوع شوید.

یکی از این تریک ها عکس گرفتن از بخش مورد نظر در فاصله چند متری است (بهتر است چیزی مابین 2.5 تا 3 متر باشد). هرچقدر که عکس گرفته شده کیفیت بالایی داشته باشد می تواند در تشخیص تفاوت رنگ به شما کمک کند.

بعد از گرفتن عکس به دقت به بررسی رنگ های موجود در عکس بپردازید و دنبال تفاوتی در آن باشید، گاهی اوقات دوربین ها تفاوت رنگ را بهتر از چشم ها تشخیص می دهند و یا حداقل سرنخی به شما درباره قسمت دقیق می دهند. اگر متوجه تغییر رنگ در بخشی از عکس شدید با چشم به بررسی آن بپردازید.

پاشیدگی رنگ در جاهایی که منطقی نیست

یکی دیگر از تریک های غیر مستقیم برای تشخیص رنگ خودرو دقت به جزئیات کار و البته اشتباهات کوچک صافکار می باشد. هنگام رنگ کردن دوباره خودرو توسط صافکاری و تعمیرکار ممکن است که رنگدانه هایی به اطراف محل جایی که قرار است رنگ شود پاچیده شود.

هر دری که خودرو دارد را چهارتاق باز کنید و با دقت به بخش های مختلف آن از جمله لولا ها، بدنه و لبه های نگاه کنید، در صورتی که رنگدانه ای در قسمت های غیر منطقی دیدید شک نکنید که خودرو رنگ شده است.

خودرویی که از طرف شرکت تولید می شود به صورت حرفه ای و کلی رنگ می شود و به همین دلیل امکان پاچیدن رنگ به اطراف قطعات وجود ندارد، به همین دلیل در صورتی که در بخش های غیر ضروری رنگی مشاهده کرده اید بدانید که مشکل از صافکار بوده است.

البته در برخی از تعمیرگاه های حرفه ای برای رنگ کردن بخشی از خودرو از نوارهای فومی استفاده می کنند تا از پاچیدگی رنگ به اطراف بدنه خودرو جلوگیری کنند، البته برداشتن خود نوارفومی از روی بدنه یک رد بسیار ریز جای می گذارد که در صورتی که به خوبی دقت کنید می توانید آن هم تشخیص دهید.

اصطلاح پوست پرتقالی

یکی دیگر از روش هایی که می توان برای تشخیص رنگ شدگی خودرو مورد استفاده کرد دقت به اشیا و گرد و غباری است که به بدنه خودرو می چسبد، در صورتی که تعمیرکار حرفه ای نباشد و یا اشتباهی را مرتب شود ممکن است بعد از رنگ کردن خودرو مقداری گرد و غبار روی بدنه بچسبد که با چشم قابل مشاهده هستند.

کارشناسان خودرو به این روش، اصطلاح پوست پرتغالی می گویند.

پوسته پوسته شدن رنگ

پوسته پوسته شدن رنگ می تواند یکی از دلایلی باشد که در تشخیص رنگ شدگی خودرو به شما کمک کند، رنگی که کارخانه به ماشین ها می زند از کیفیت بالایی برخوردار است و به هیچ عنوان پوسته پوسته نمی شود، در صورتی که در برخی از قطعات مشاهده کردید که رنگ پریدگی وجود دارد می توانید به رنگ شدن خودرو شک کنید.

رنگ کارخانه به سادگی پوسته نمی‌شود و پریدگی پیدا نمی‌کند. اگر در جاهایی تکه‌ای از رنگ کنده شده است، آن رنگ فابریک کارخانه نیست.

انعکاس تصاویر

با گرفتن یک تصویر روبروی بدنه خودرو (به شکل زاویه دار و مایل) انعکاس تصویر روی بدنه خودرو را مشاهده کنید. در صورتی که تصویر به صورت موج دار انعکاس داده می شد به این معنی است که خودرو دوبار رنگ شده است زیرا خودرو هایی که از کارخانه به دست مشتری می رسند تصاویر را به صورت شفاف و بدون موج انعکاس می دهند.

اثر سنباده

سمباده ها در صورتی که به صورت ابتدایی مورد استفاده قرار بگیرند رد جای می گذارند، با مشاهده لبه های بدنه و بخش های مختلف خودرو می توانید این اثر که معمولا به شکل هاشور است مشاهده کنید، پیدا کردن این رد به معنی رنگ شدن دوباره خودرو می باشد.

2. نحوه تشخیص رنگ خودرو با دست کشیدن روی بدنه

حس لامسه در تشخیص رنگ خودرو برای کارشناس رنگ خودرو می تواند به عنوان یک عصای دست عمل کند، با لمس کردن بدنه و قطعات می توانید تشخیص دهید که خودرو قبلا رنگ شده است یا خیر، البته این موضوع هم به قدرت لامسه و تمرکز شما بستگی دارد، مراحل این کار را شرح می دهیم :

نوک انگشتان خود را روی بدنه خودرو بکشید، آیا پستی بلندی، زبری و نرمی حس می کنید ؟ در این صورت شاید خودرو قبلا رنگ شده باشد زیرا رنگی که کارخانه به ماشین می زند کاملا صاف و یک دست می باشد.

در صورت استفاده از سنباده از طرف صافکار، زبری رنگ بیشتر و بیشتر می شود این تفاوت زبری و نرمی کاملا قابل درک است.

اصطلاح پوست پرتغالی در اینجا بیشتر قابل درک است، با کشیدن دست روی بدنه به راحتی می توانید کنده شدن رنگ را تشخیص دهید.

3. استفاده از یک آهنربا ضعیف

یک آهنربای ضعیف برداشته رو به بدنه خودرو بچسبانید، در صورتی که خودرو رنگ نشده باشد آهنربا به بدنه جذب می شود و در غیر این صورت خاصیت چسبندگی در این دو دیده نمی شود.

خودروهایی که رنگ می شوند به دلیل اینکه به زخامت بدنه می افزایند قابلیت آهنربایی خود را از دست می دهند، در صورتی که در بخشی از خودرو این خاصیت مشاهده می شود و در قسمتی دیگر اثری از آن نیست باید به رنگ شدن خودرو اطمینان بی آورید.

4. تشخیص رنگ ماشین با استفاده از ابزارهای کارشناسی

همانطور که در اواسط مطلب اشاره کردیم، در صورتی که صافکار کار خود را به حرفه ای ترین شکل ممکن انجام دهد، تشخیص رنگ شدگی خودرو بسیار بسیار سخت و در برخی مواقع غیر ممکن می باشد.

در این شرایط دقت و حواس نمی تواند به کار کارشناش رنگ خودرو بیاید و وی مجبور به استفاده از ابزار های کارشناسی رنگ می شود.

دستگاه های پیشرفته ای برای تشخیص رنگ شدن خودرو مورد استفاده قرار می گیرند که از حرفه ای ترین این ها می توان به دستگاه تعیین ضخامت بدنه اشاره کرد. این دستگاه توانایی تشخیص دقیق ضخامت خودرو را دارد، در صورتی که رنگ خودرو از حد استاندارد بیشتر باشد به این معنی است که خودرو رنگ شده است.

ضخامت رنگ روی بدنه با توجه به مدل خودرو متفاوت است اما حد نرمال و استاندارد خودرو ها حدودا 4.7 می باشد.

هزینه کارشناسی رنگ خودرو

در تعیین هزینه کارشناسی رنگ خودرو یک عامل بسیار بااهمیت است و آن چیزی نیست جز مدل خودرو (پراید، لامبورگینی، بنز)

با توجه به مدل خودروی شما هزینه کارشناسی آن متغیر است و در حالت کلی هرچه ماشین شما گرانقیمت تر باشد به دلیل اینکه تخصص بیشتری برای تشخیص به کار می رود هزینه آن هم بالا می رود.

برای اطلاع از هزینه کارشناسی خودرو برای ماشین های مختلف می توانید همین حالا با مشاوران ما تماس گرفته و از آن باخبر شوید.

سوالات متدوال کارشناسی رنگ خودرو

منبع

به این مطلب رای دهید
5/5
  • ویدیو تست و بررسی خودرو 
آسان رنت: اجاره خودرو در تهران به آسانی و با قیمتی مناسب

آسان رنت: اجاره خودرو در تهران به آسانی و با قیمتی مناسب

به دنبال راهی آسان و مطمئن برای اجاره خودرو در...
دانلود فیلم کمدی روز موش خرما

دانلود فیلم کمدی روز موش خرما

نام فیلم : Groundhog Day ژانر (موضوع) : درام، فانتزی،...
چراغ استخری چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ استخری چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ استخری یکی از عناصر اساسی و جذاب در طراحی...
بهترین آپشن های خودرو در سال 1403 چه آپشن هایی است؟

بهترین آپشن های خودرو در سال 1403 چه آپشن هایی است؟

در عصری که تکنولوژی با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال تغییر...
بورس سکه بهار آزادی گلدن ارت ( خانی )

بورس سکه بهار آزادی گلدن ارت ( خانی )

بورس سکه بهار آزادی گلدن ارت...
ورق گالوانیزه را از کجا بخریم؟

ورق گالوانیزه را از کجا بخریم؟

ورق گالوانیزه به عنوان یکی از مواد اولیه پرکاربرد در...
بورس لاستیک تهران : بازار لاستیک تهران کجاست؟

بورس لاستیک تهران : بازار لاستیک تهران کجاست؟

در این مقاله به معرفی بازار لاستیک تهران یا به...
متخصص لمینت سرامیک دندان

متخصص لمینت سرامیک دندان

دندان‌ها یکی از اجزای بسیار مهمی هستند که بیشتر ما...
  • شبکه های اجتماعی

گروه دنده خلاص را در شبکه اجتماعی دنبال کنید تا همیشه از آخرین اخبار ما مطلع باشید!

سایپا کوییک آر پلاس 1399

  • حجم موتور: 1503
  • شتاب: - ثانیه
  • قدرت: 87 اسب بخار
  • گشتاور: 128 نیوتن متر
  • 4 سیلندر
  • گیربکس: 5 دنده دستی
  • وزن: 1065 کیلوگرم